De markt onderzoeken, waarom zou je?
Een marktonderzoek laten doen is super waardevol voor jou als (startende) ondernemer. Waar liggen de kansen maar ook de bedreigingen? Ken jij je sterke en je zwakke punten? Een goede onderneming kan eigenlijk niet zonder een gedegen marktonderzoek.
Begin met een SWOT analyse
Een marktonderzoek begint altijd met een SWOT analyse. Zo kijken we naar de mogelijkheden in de huidige markt. Ik noemde het al in de eerste alinea. Het engelse SWOT betekend Strenght Weakness Opportunities Threats (kracht, zwakte, kansen en bedreigingen.) Zo kun je kijken waar jou gat in de markt zicht bevindt.
Kansen in de markt
We zoeken allemaal naar de beste kansen in de markt. Dat is de kern van een marktonderzoek. Waar liggen je kansen, en nog belangrijker hoe kunnen wij deze kansen pakken!
Onderzoek je klanten
Nog belangrijker, en veel makkelijker. We gaan onderzoek doen naar je huidige klanten. Is er bij deze klanten mogelijkheid tot meer omzet voor je bedrijf. Of kunnen deze bestaande klanten ons aan nieuwe klanten helpen. We kijken hierbij naar het klantprofiel, en de klanttevredenheid. Het is namelijk veel makkelijker om meer omzet te halen uit een bestaande klant als nieuwe omzet bij een nieuwe klant.
Marktonderzoek vertalen naar marketingplan
Als je weet waar je kansen liggen, hoe ga je ze dan pakken? Wij weten hoe jij juist deze klanten kunt bereiken. Wij vertalen zo jou marktonderzoek naar een concreet marketingplan. Zo gaan we direct recht op je doel af om nieuwe leads en sales te maken!