Uw marketing specialist

Marketing in een notendop

Niels Treffers
Niels Treffers

Eigenaar en creatieve dienstverlener

Wat is het doel van Marketing?

Marketing in een notendop uitleggen kan nog best lastig zijn. Want wat houd Marketing nu precies in, en wat wil je ermee bereiken? Een veel gemaakte fout is dat bedrijven gaan richten op naamsbekendheid. Veel marketeers bieden dit ook aan. 

''gebruik ons pakket en wordt in no time door iedereen herkend!''

NOU EN!! natuurlijk is het belangrijk dat mensen je bedrijf kennen. Maar het is veel te makkelijk om dit als doel te geven. Het is namelijk moeilijk tot niet te meten hoeveel mensen je bedrijf nu echt kennen, en wat dit voor jou oplevert. 

Stel je doelen

Elk marketingplan begint met doelen stellen. Wil je veel verkeer naar je website om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je aanbod zien? Wil je zoveel mogelijk telefoontjes van potentiële klanten? Of wil je zoveel mogelijk artikelen uit je webshop verkopen? Dit zijn voorbeelden van doelen die je kunt stellen voor een marketingstrategie. De focus van je marketing moet dan echt op deze doelen liggen. Heb je meerdere doelen? Zorg dan voor verschillende strategie en andere advertenties of marketing uitingen voor elk doel.

Spreek de juiste mensen aan

Zorg dat je bezoeker of lezer weet dat je het tegen hem of haar hebt. En zorg dat je marketing een probleem oplost voor je klant. Ga dus niet schieten met hagel in de hoop iets te raken, maar zoek je doelgroep en spreek deze aan. Op deze manier zijn de mensen die je bereikt met je marketing ook echt potentiële klanten. Een simpel voorbeeld: De kans dat iemand zonder hond, interesse heeft in een zak hondenvoer… Is vrij klein. 

Als iemand op google echter zoekt op: de beste voeding voor mijn hond, dan moet je daar de perfecte oplossing aanbieden voor deze zoekopdracht. De kans is dan een stuk groter dat je budget ook benut wordt om echte klanten te bereiken.

Hoe maak je van je bezoeker een klant?

Een doel dat je stelt voor je marketing noem je met een moeilijk woord ook wel een conversie. Een conversie is dus een actie die een bezoeker onderneemt die voor jou de bedoeling was. Klikken ze op de juiste knop op je website? Of schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief? Dan kun je spreken van een conversie. Met de juiste tactieken en strategieën verbeter je de conversie van een website. Het landelijk gemiddeld percentage van conversie ligt momenteel op 4%. Een onderdeel van marketing is dus ook om dit te analyseren en aan de hand van deze analyse ook de juiste beslissingen te maken om het budget op te schroeven, of je strategie aan te passen. 

Testen, en nog eens testen

Je website en Marketing moet je blijven testen en verbeteren. Daar kunnen best nog wel eens interessante inzichten uitkomen. Zo is tijdens een wetenschappelijk onderzoek naar consumentenpsychologie eens onderzocht of een groene, of rode knop op de website beter werkt. Het meest voor de hand liggende antwoord zou voor mij zijn groen, want dit betekend goed, en doorgaan. Verrassend genoeg kwam rood met ruim 30% meer kliks overtuigend als winnaar over de streep. Uiteraard is dit bij elke website anders, en zul je moeten kijken wat er bij jou het beste werkt. 

Is marketing hetzelfde als sales?

Dat antwoord is even kort als krachtig, nee. Marketing komt voor de sales. Met marketing probeer je interesse te wekken en gegevens van je potentiële klanten te krijgen om ze vervolgens met een aanbod vanuit de sales te overtuigen om voor jou te kiezen. Marketing is een hele mooie manier om je sales te versterken. Uiteraard kun je met marketing wel dingen verkopen. Bijvoorbeeld via google shopping advertentie of link naar de bestelpagina op je webshop.

Online of offline Marketing?

Wat werkt het beste, online of offline marketing? Daar is eigenlijk geen goed antwoord op, het werkt namelijke alle 2. Maar het is afhankelijk van je doelen en je doelgroep. Wil je bijvoorbeeld met een supermarkt je aanbieding promoten dan werkt de welbekende reclamefolder nog prima. Maar wil je klanten naar je webshop trekken, dan werkt het (misschien voor de hand liggend) beter om met online marketing aan de slag te gaan. Bij offline kun je denken aan flyers en posters, of een gave belettering op je bedrijfswagen. Online marketing  kenmerkt zich dan natuurlijk weer door alles wat je op internet plaatst. 

De gouden mix van marketing

Je kunt allerlei marketing kanalen ook perfect combineren! Heb je er al wel eens aan gedacht om een qr code toe te voegen aan je reclamefolder of flyer die naar een pagina op je website gaat, waar een speciale actie of een leuke weggever op staat. Zo heeft je marketing een gezonde mix van online en offline marketing. Dit is vooral interessant voor klanten uit de eigen regio van het bedrijf. 

Ook leuk en leerzaam!

Houd dit niet voor jezelf maar deel het!
Facebook
WhatsApp
Email
Mis niks met onze nieuwsbrief

GRATIS adviesgesprek