De kracht van een foto

In het begin was het voor mij ook niet zo moeilijk. Ik pakte mijn telefoon en maakte wat gave plaatjes voor op facebook! Een foto van een natuurgebied of een bekende plaats in de buurt. Natuurlijk raakte deze foto’s wal nog kant… Voor niemand was duidelijk waar de foto’s over gingen. En eerlijk is eerlijk. Op groot formaat zijn de telefoon foto’s ook niet meer op zijn scherpst.

 

Hoe het verder ging

Uiteindelijk besloot ik verder te gaan kijken als mijn telefoon. De 1e camera werd aangeschaft en ik kon aan de slag! De kwaliteit ging enorm vooruit maar nog steeds, zo maar een ‘’kiekje’’. Het plaatje was wel leuk maar ging nog nergens over en was stond nou ook niet direct voor een bepaald gevoel.

Op de foto hoeft natuurlijk niet direct letterlijk het product of bedrijf te staan waar het om gaat. Een goede foto kan ook een bepaalde emotie of een karakter uitbeelden. Is de foto krachtig? Warm? Rustgevend? Diverse manieren van foto’s kunnen jou product of dienst dan ook enorm helpen!

Na het foto’s maken ben ik klaar toch?

Nou nee, Na het daadwerkelijk maken van de foto begint de nabewerking. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Zelf maak ik gebruik van Adobe Photoshop. In de nabewerking wordt de foto echt afgemaakt. Hier kan het karakter zelfs nog in ontstaan. Gebruik van warme of koude kleuren (rood/blauw) geven al snel een bepaalde sfeer in je foto.

Hieronder laat ik een voorbeeld zien van een foto voor en na de nabewerking.

fotozondernabewerkingFotometnabewerking

(Deze foto's zijn verkleind) 

Zo ziet u dus dat de nabewerking een foto pas echt afmaakt! Uiteindelijk is natuurlijk de vraag wanneer de foto ‘’Het Perfecte Plaatje’’ is. Helaas, het perfecte plaatje bestaat niet. Hier is geen handleiding of checklist voor. Wel zijn er een aantal handvaten voor verschillende soorten zakelijke fotografie. Deze zullen in een andere blog nog eens besproken worden.