Een goede huisstijl maken

Beeldmerk_goede_huisstijl
Niels Treffers
Niels Treffers

Eigenaar en creatieve dienstverlener

Een goede huisstijl maak je met deze 5 tips

Een goede huisstijl, waarom is dat nu zo belangrijk? Je huisstijl is enorm belangrijk voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Je kunt de klanten ook gelijk aanspreken met bepaalde kleuren. Dit is een onderdeel van de consumenten psychologie (hier komen we later nog eens op terug.) In dit artikel kijken we samen met jou naar de belangrijkste onderdelen van een huisstijl. Heb je dit gelezen? Dan komt het wel goed met je herkenbaarheid! Wil je ook beter vindbaar worden? Lees dan hier ons artikel over vindbaarheid.

Tip 1: denk na over de kleur van je huisstijl

De kleuren van je huisstijl zijn enorm belangrijk voor je bedrijf en de klanten die je aanspreekt. Mensen koppelen een kleur vaak aan een gevoel of emotie. Als je hier naar gaat kijken gaat er ineens een wereld voor je open! De kleuren rood en geel bijvoorbeeld, staan voor eetlust. De grote gele M en hun grootste concurrenten, de bekende gele supermarkt, de supermarkt met de kerstboom, de supermarkt met de herennaam maken allemaal gebruik van deze kleuren. Zonder de namen te noemen weet jij al over welke bedrijven het gaat. Dit wil je uiteindelijk zelf natuurlijk ook behalen. Hier lees je waar je nog meer aan moet denken bij het beginnen van een eigen bedrijf.

Tip 2: Klanten lezen niet, klanten scannen

Een belangrijk detail bij het maken van een huisstijl is weten dat klanten niet lezen, maar scannen. De beste reclames op tv hebben bijna geen tekst. De klant waarvan je de aandacht wil trekken gaat in 1e instantie niet lezen maar scant naar steekwoorden, plaatjes en samenhangende elementen. Probeer dus in je logo en in je huisstijl uitingen niet teveel tekst te verwerken. De klant leest dit toch niet en zal er eerder door afgeleid raken. Een goede huisstijl is in 1 oogopslag duidelijk. Het gebruik maken van een beeldmerk kan hier goed bij helpen. 

Beeldmerk_goede_huisstijl

Tip 3: Maak variaties van je huisstijl

Deze klinkt misschien een beetje raar. Je maakt een huisstijl toch juist om altijd hetzelfde te zijn? Precies, dat klopt! Daarom is het belangrijk om bij het ontwerpen hiervan alvast na te denken hoe je dit gaat gebruiken op bijvoorbeeld een witte, of een zwarte achtergrond. Je zult dan met een huisstijl moeten werken met omlijningen, of negatieve van de kleuren. Door hier in de ontwikkelingsfase goed over na te denken kun je hier eenheid in maken waardoor het door de jaren heen alsnog hetzelfde blijft.

Tip 4: Zorg dat de huisstijl past bij je klanten

Deze tip is misschien een beetje een open deur intrappen. Maar het is wel iets om over na te denken. Je doelgroep is essentieel voor je onderneming. Zorg er dan dus ook voor dat je huisstijl past bij je klanten. Wat bedoel ik daar mee en hoe kun je dit bepalen? Je spreekt kinderen over het algemeen aan met andere kleuren als volwassen, of bijvoorbeeld tieners. Laten we als voorbeeld een Hoveniersbedrijf kiezen. Een Hovenier heeft over het algemeen klanten in het wat hogere prijs segment. Deze klanten zijn uit op een fijne omgeving in de tuin. Een goede kleur om hier te gebruiken, zoals je misschien wel kan raden, is groen. Je kunt dan kiezen voor meerdere groen tinten, en combinaties. Wil je bijvoorbeeld de nadruk leggen op chique tuinen dan doe je er goed aan om wit/zwart te gebruiken met groene details, of grijs met groen. Wil je vooral klanten in natuurlijke tuinen, gebruik je bijvoorbeeld groen en bruin als hoofdkleuren. De klant zal zo onbewust een emotie en gevoel bij de kleuren hebben. 

Tip 5: vernieuw je uitstraling

Je huisstijl vernieuwen klinkt raar. Maar is het zeker niet gek om af en toe je huisstijl eens kritisch te bekijken. Ontbreekt er iets aan je huisstijl, of is het net teveel? De trends veranderen ook regelmatig en een keukenshowroom blijft ook niet altijd hetzelfde. Soms heeft een logo of een huisstijl even een opfrisser nodig. Is het dan verstandig om alles compleet te veranderen? Nieuwe kleuren, andere lettertypes andere beeldmerken? Nee dat is zeker niet verstandig. ALLE herkenbaarheid die je hebt opgebouwd gooi je dan zo weg. Je doet er goed aan om kleuren (deels) te behouden. Het beeldmerk hooguit wat te moderniseren om zo de herkenbare dingen van je huisstijl in takt te laten. Zo behoud je de herkenbaarheid maar fris je toch het 1 en ander op. Dit kun je natuurlijk ook in fases doen. 

Hulp nodig met je huisstijl?

In ons team hebben wij diverse specialisten die u verder kunnen helpen met het ontwikkelen van uw huisstijl. Door de samenwerking van de specialisten binnen ons team bekijken we alle aspecten. Is het mooi, effectief en conform de marketingplannen. Naast het ontwikkelen van je huisstijl zijn wij gespecialiseerd in full service Marketing. We ontzorgen je gehele marketing, of indien gewenst een gedeelte hiervan. Weten wat wij voor je kunnen betekenen? Bekijk via onderstaande knop onze pagina waarop je kennis kan maken met ons en een GRATIS eerste advies gesprek aan kan vragen.

Ook leuk en leerzaam!

Houd dit niet voor jezelf maar deel het!
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Mis niks met onze nieuwsbrief

GRATIS adviesgesprek